Bedrijfsvoeringsrisico's
Financiële onzekerheid
De algemene uitkering van het Rijk is onze grootste bron van inkomsten. Hiermee dekken we onder meer de uitgaven die we doen bij de uitvoering van taken die door het Rijk aan de gemeente zijn opgedragen. Het gaat onder andere om uitgaven van de Wet maatschappelijke ondersteuning, Jeugdzorg, maar ook investeringen in onderwijshuisvesting en infrastructuur. Na de verkiezingen treedt een nieuw kabinet aan. Het risico bestaat dat er een andere financiële prioritering plaatsvindt waarbij gekort wordt op diverse rijksuitkeringen aan de gemeenten. Het risico is dat we ambities uit het raadsprogramma deels of niet kunnen waarmaken.
Krapte arbeidsmarkt
Door krapte op de arbeidsmarkt en de vergrijzing wordt het een uitdaging om (goed gekwalificeerde) medewerkers aan te trekken, te behouden en te ontwikkelen. We willen een aantrekkelijke werkgever zijn. Het risico is dat we onze doelstellingen niet realiseren en dat we onze wettelijke taken niet voldoende kunnen uitvoeren. Ook zit er een risico dat bij onze leveranciers onvoldoende personele capaciteit is waardoor we onze doelen niet kunnen behalen.
Cyberincidenten
De gemeente beheert veel gevoelige (persoons)gegevens. Pogingen op het gebied van hacking of phishing, maar ook ransomware-aanvallen, datalekken, verstoringen van IT-netwerken en -diensten en andere cyberdreigingen kunnen leiden tot aanzienlijk gegevensverlies en diefstal van vertrouwelijke, medewerker- en klantinformatie. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor de continuïteit van de bedrijfsvoering maar ook voor het imago van de gemeente Etten-Leur en het vertrouwen van de samenleving in de overheid. Ook de kosten die gepaard gaan met het terugkrijgen van gegevens en/of boetes zijn vaak hoog.
Afhankelijkheid van derden
Er is sprake van een steeds groter wordende afhankelijkheid van derden. Was deze afhankelijkheid in het verleden beperkt tot bijvoorbeeld gas, water, elektriciteit en de telefoonaansluiting. Inmiddels zijn we voor een belangrijk deel van onze dienstverlening afhankelijk van digitale systemen in ‘the cloud’ en beschikbaarheid van internet. Oplopende spanningen in de wereld kan de beschikbaarheid van deze diensten bedreigen. Dit kan gevolgen hebben voor de continuïteit van de bedrijfsvoering en dienstverlening.
Technologische ontwikkelingen en digitale vaardigheden
Technologie ontwikkelt zich in hoog tempo, waardoor het voor de organisatie een uitdaging is om bij te blijven en tijdig te anticiperen op relevante innovaties. Het niet tijdig invoeren van nieuwe technologieën kan leiden tot inefficiëntie, verhoogde kosten, verminderde dienstverlening en een achterstand ten opzichte van andere overheden of de samenleving. De technologische ontwikkelingen zorgen voor toenemende digitalisering van processen, communicatie en dienstverlening. Dit vereist dat medewerkers beschikken over voldoende digitale vaardigheden. Als deze vaardigheden onvoldoende aanwezig zijn kan dat leiden tot verminderde productiviteit, meer kans op fouten, verhoogde afhankelijkheid van externen en verminderde kwaliteit van dienstverlening.
