Begroting 2026 - CONCEPT

menu

Welke activiteiten voeren we uit in programma 1?

De activiteiten in programma 1 kosten in 2026 € 25,8 miljoen. Hieronder lichten we toe welke activiteiten we in dit programma uitvoeren. U ziet ook wat die activiteiten ons kosten.

Totaal

Begroting

Raming

Raming

Raming

(bedragen x € 1.000)

2026

2027

2028

2029

Algemene kosten

In de begroting nemen we diverse posten zoals indexeringen op die we tijdelijk parkeren op dit programma. Gedurende het jaar verdelen we deze budgetten naar de programma's waar dit budget nodig is.

1.079

1.691

4.724

7.429

Bestuur

Dit zijn alle kosten die samen hangen met het bestuur van de gemeente zoals kosten voor de gemeenteraad, de griffie, het college en kosten voor de accountant.

3.053

3.139

3.227

3.354

Burgerzaken

Alle kosten die samenhangen met de officiële zaken rondom persoonsgegevens, zoals de registratie van geboortes, huwelijken en overlijdens, de uitgifte van reisdocumenten (paspoorten en identiteitskaarten) en rijbewijzen, en het bijhouden van de Basisregistratie Personen (BRP).

2.668

2.769

2.856

2.941

Dienstverlening aan derden

We voeren werkzaamheden uit voor de gemeente Zundert, de Regio West-Brabant en Werkplein Hart van West-Brabant. Tegenover deze kosten staat een opbrengst voor deze dienstverlening.

1.257

1.242

1.296

1.349

Organisatiekosten

De kosten voor de ondersteunende en sturende functies die niet direct bij de hoofdtaken van de gemeente horen, zoals ICT, personeelszaken, financiële administratie, facilitaire zaken en algemeen management.

15.435

15.170

15.535

15.727

OZB en overige belastingen

We betalen aan de Belastingsamenwerking West-Brabant een bijdrage omdat zij voor de gemeente de onroerendezaakbelasting en diverse andere belastingen uitvoeren.

762

795

829

864

Post onvoorzien

We zijn wettelijk verplicht een budget op te nemen voor onvoorziene kosten. Jaarlijks reserveren we hier een bedrag van € 150.000 voor.

150

150

150

150

Stadskantoor

Alle kosten voor het pand aan het Raadhuisplein. Denk hierbij aan kosten voor elektra, schoonmaak maar ook de afschrijvingskosten.

1.420

1.631

1.618

1.607

Totaal

25.824

26.587

30.234

33.422