Financiële ontwikkelingen
We verantwoorden onze financiële cijfers op hoofdlijnen. Dat betekent dat we afwijkingen alleen toelichten wanneer ze € 50.000 of hoger zijn. De post “overig” gaat telkens over één of meerdere afwijkingen die kleiner zijn dan € 50.000.
Posten die politiek relevant zijn lichten we wel toe.
Bij de toelichting op het financiële resultaat nemen we voordelen op als een positief bedrag en nadelen als een negatief bedrag.
We ronden de bedragen af op € 1.000. Hierdoor kunnen afrondingsverschillen ontstaan.
(bedragen x € 1.000) | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
|---|---|---|---|---|---|
Actualisatie begroting 2025-2029 | |||||
1. Indexeringen programma 2 Volgens contracten indexeren we de kosten. We dekken dit uit de stelpost indexeringsbudgetten (zie programma 1) | -879 | -1.592 | -1.592 | -1.592 | -1.592 |
2. Wmo - persoonsgebonden budget Er wordt minder gebruik gemaakt van het persoonsgebonden budget. | 230 | 0 | 0 | 0 | 0 |
3. Wmo - eigen bijdrage maatwerkvoorzieningen We ontvangen meer inkomsten uit eigen bijdrage voor de maatwerkvoorzieningen Wmo. Met het oog op de invoering van de inkomensafhankelijke eigen bijdrage per 2027 passen we 2025 en 2026 aan. | 50 | 130 | 0 | 0 | 0 |
4. Wmo - Beschermd wonen Centrumgemeente Breda verwacht over 2026 voor Beschermd Wonen een positief resultaat door afname van het aantal cliënten en door meer lokale inzet op begeleiding. We passen de begroting hierop aan. | 0 | 750 | 0 | 0 | 0 |
5. Wmo - Maatschappelijke Opvang De begroting 2026 van centrumgemeente Breda voor de maatschappelijke opvang laat een tekort zien. Er is al meerdere jaren sprake van een tekort op de begroting. Tekort werd steeds opgelost vanuit de reserve, maar deze is uitgeput. Dit komt voor Etten-Leur neer op een bijdrage van € 98.000. | 0 | -98 | 0 | 0 | 0 |
6. Wmo - Jeugdzorg onderzoekskosten In 2025 gaven we een bureau opdracht om het onderzoek naar de beheersing kosten Jeugdzorg en Wmo uit te voeren. | -50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
7. Wmo - maatregel HO Light Eén van de maatregelen naar aanleiding van het onderzoek kostenbeheersing Wmo en Jeugdzorg is het bij nieuwe aanvragen standaard invoeren van Huishoudelijke Ondersteuning (HO) light. HO light is het verstrekken van eenmaal in de twee weken Huishoudelijke Ondersteuning met een gemiddelde inzet van 2 tot 2,5 uur. Dus niet elke week. | 0 | 165 | 206 | 206 | 206 |
8. Wmo - maatregel wasverzorging Eén van de maatregelen naar aanleiding van het onderzoek kostenbeheersing Wmo en Jeugdzorg is het bij nieuwe aanvragen strikter toepassen van Huishoudelijke Ondersteuning (HO) zonder wasverzorging. | 0 | 87 | 87 | 87 | 87 |
9. Wmo - maatregel Wmo zelfredzaamheid Eén van de maatregelen naar aanleiding van het onderzoek kostenbeheersing Wmo en Jeugdzorg is het maximaal inzetten op zelfredzaamheid om de structurele vraag naar Huishoudelijke Ondersteuning (HO) te verminderen. | 0 | 105 | 105 | 105 | 105 |
10. Jeugdzorg - niet vrij toegankelijke zorg Op basis van het resultaat van de jaarrekening 2024 verhogen we het budget voor de niet vrij toegankelijke jeugdzorg. De oorzaak hiervan is dat de complexiteit van de hulpvragen groter wordt. Hierdoor is inzet van intensievere en zwaardere (en daarmee duurdere) jeugdzorg noodzakelijk. | 0 | -243 | -243 | -243 | -243 |
11. Jeugdzorg - extra formatie Jeugdprofessionals We breiden de inzet van jeugdprofessionals uit om de wachttijd en wachtlijst aan te pakken. Dit doen we voor de periode 1 september 2025 tot en met 31 december 2026. | -78 | -410 | 0 | 0 | 0 |
12. Werkplein - inburgering De kosten voor inburgeringstrajecten zijn lager dan begroot omdat er minder statushouders zijn gehuisvest dan verwacht. We verwerken hier ook de begroting inburgering van het Werkplein. | 282 | 61 | 61 | 61 | 61 |
13. Kinderopvang Sociaal Medische Indicatie De laatste jaren neemt het aantal toekenningen kinderopvang met sociaal medische indicatie toe. Deze stijging zet zich de komende jaren door. We verhogen daarom het budget voor deze kinderopvang. SMI is een regeling in Nederland waarbij ouders die door sociale, psychische of medische omstandigheden toegang krijgen tot kinderopvang ook als zij geen recht hebben op reguliere kinderopvangtoeslag. De gemeente betaalt de noodzakelijke dagdelen. | -100 | -100 | -100 | -100 | -100 |
14. Kinderopvang kostwinnersregeling Het budget voor de uitvoering van de kostwinnersregeling kinderopvang (dus voor diegenen, die geen aanspraak konden maken op kinderopvangtoeslag van de belastingdienst maar voor wie het wel wenselijk is gebruik te maken van kinderopvang) brengen we tot op heden ten laste van het budget voor onderwijsachterstanden. Omdat dit budget niet meer toereikend is voor de uitvoering van deze kostwinnersregeling nemen we hiervoor apart middelen op in de begroting. | -75 | -75 | -75 | -75 | -75 |
15. Kinderopvanglocaties technische hygiënezorg Vanaf 2026 wordt deze taak opgenomen in het basispakket van de GGD. | 0 | 76 | 76 | 76 | 76 |
16. Afrekening ToZo Van het Werkplein ontvingen we een aangepaste afrekening voor de Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandige ondernemers (ToZo). Dit is een regeling uit de corona periode. | 288 | 0 | 0 | 0 | 0 |
17. Ondersteuning toeslagenaffaire We bieden ondersteuning aan slachtoffers van de kinderopvang toeslagaffaire. Het Rijk vergoedt de kosten van de brede ondersteuning voor 100%. De uitvoeringskosten declareren we op basis van normbedragen van het Rijk. Onze uitvoeringskosten zijn lager dan de normbedragen die we daarvoor ontvangen. | 206 | 0 | 0 | 0 | 0 |
18. Algemene uitkering (septembercirculaire 2025) We actualiseren de begroting op basis van de septembercirculaire 2025. We krijgen extra budget voor de uitvoering van de Wet integrale suïcidepreventie en informatiepunt Digitale Overheid. | 0 | -62 | -63 | -64 | -65 |
19. Gemeenschappelijke regelingen Op basis van de vastgestelde jaarrekening 2024 en begroting 2026 passen we de bijdrage van de gemeenschappelijke regelingen aan. Het gaat hier: Regionaal Bureau Leerplicht en de GGD. | 0 | 5 | -16 | 14 | -65 |
20. Solid Collective We realiseren Solid Collective voor jonge ondernemers in de Lambertusstraat. Solid Collective is een initiatief om jong ondernemerschap in Etten-Leur te stimuleren en jong talent aan de gemeente te binden. | -50 | -20 | -20 | -20 | -20 |
21. Algemene reserve We gebruiken het bedrag uit de algemene reserve voor de uitvoering van het college uitvoeringsprogramma om Solid Collective te betalen. | 50 | 0 | 0 | 0 | 0 |
22. TeamNL Sport Experience We leveren een bijdrage aan de Team NL Sport Experience Event op 9 en 10 oktober 2025 in het Brabantpark. De kosten hiervan betalen we uit de beschikbare middelen binnen het college uitvoeringsprogramma. | -15 | 0 | 0 | 0 | 0 |
23. Algemene reserve We gebruiken het bedrag uit de algemene reserve voor de uitvoering van het college uitvoeringsprogramma om TeamNL Sport Experience te betalen. | 15 | 0 | 0 | 0 | 0 |
24. Herstelkosten noodopvang vluchtelingen In de jaarrekening van 2024 namen we een resultaatbestemming op van € 514.000 voor toekomstige herstelkosten van de locaties waar Oekraïense vluchtelingen worden opgevangen. Deze locaties zijn nog steeds in gebruik en er zijn tot nu toe geen herstelkosten gemaakt. Dit bedrag nemen we via de reserve Nog uit te voeren werkzaamheden mee naar 2026. | -514 | 514 | 0 | 0 | 0 |
25. Reserve Nog uit te voeren werkzaamheden In de jaarrekening van 2024 namen we een resultaatbestemming op van € 514.000 voor toekomstige herstelkosten van de locaties waar Oekraïense vluchtelingen worden opgevangen. Deze locaties zijn nog steeds in gebruik en er zijn tot nu toe geen herstelkosten gemaakt. Dit bedrag nemen we via de reserve Nog uit te voeren werkzaamheden mee naar 2026. | 514 | -514 | 0 | 0 | 0 |
26. Onderwijsagenda Het (voorlopig) niet benutte deel van het budget onderwijsagenda nemen we via de reserve Nog uit te voeren werkzaamheden mee naar 2026. | -647 | 647 | 0 | 0 | 0 |
27. Reserve Nog uit te voeren werkzaamheden Het (voorlopig) niet benutte deel van het budget onderwijsagenda nemen we via de reserve Nog uit te voeren werkzaamheden mee naar 2026. | 647 | -647 | 0 | 0 | 0 |
28. Overig Eén of meerdere afwijkingen, kleiner dan € 50.000. | -267 | -241 | -106 | -106 | -106 |
Totaal wijzigingen | -393 | -1.462 | -1.680 | -1.651 | -1.731 |
