Begroting 2026 - CONCEPT

menu

Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap West Noord-Brabant (WVS)

Instellingsbesluit

Website

Openbaar belang
Het op efficiënte wijze bieden van werkgelegenheid aan personen met een arbeidsbeperking die geen perspectief hebben op de reguliere arbeidsmarkt en het verzorgen van trajecten gericht op de arbeidsontwikkeling van personen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Risico's

  • Onzekerheid over de hoogte van de rijksbijdrage Wet sociale werkvoorziening (Wsw) en de compensatiebijdrage voor de loon-en prijsontwikkeling door het Rijk.

  • Omdat vanaf 2015 geen nieuwe instroom meer mogelijk is in de sociale werkvoorziening neemt het aantal Wsw-medewerkers jaarlijks af. Wanneer dit onvoldoende gecompenseerd wordt door instroom van beschut werkers en deelnemers van leerwerktrajecten, komen sommige productielijnen onder druk te staan. Dit kan een negatieve invloed hebben op het operationele resultaat van WVS.

Richtlijnen kaders begroting 2027
Aanvullende financiële richtlijnen:

  1. De op WVS betrekking hebbende ramingen en effecten van de ketensamenwerking worden herkenbaar in een afzonderlijke paragraaf in de begroting 2027 opgenomen. WVS zorgt er voor dat haar begroting op dit punt aansluit bij de begrotingen van het Werkplein Hart van West-Brabant en de ISD Brabantse Wal;

  2. De in de financiële richtlijn 3 bedoelde reserves betreffen uitsluitend de bestemmingsreserves.

Beleidsmatige richtlijnen:

  1. WVS houdt inzichtelijk welke activiteiten en risico’s verbonden zijn aan de afbouw van het huidige WSW-bestand in combinatie met de opdrachtportefeuille en stelt maatregelen voor om nadelige financiële gevolgen daarvan zoveel mogelijk te beperken;

  2. WVS besteedt in de begroting 2027 aandacht aan de visie en ambitie rondom de doorontwikkeling van het sociaal ontwikkelbedrijf;

  3. De begroting van WVS wordt daarbij opgesteld in lijn met de ambities en doelstellingen van de integrale ketensamenwerking met het Werkplein Hart van West-Brabant en de ISD Brabantse Wal. De ketenpartners dienen hun activiteiten en inspanningen in samenhang te bezien, waarbij het resultaat van de organisaties tezamen optimaal dient te zijn;

  4. Ten aanzien van deze ambities en doelstellingen verwachten we dat WVS samen met het Werkplein en ISD komt tot concrete doelstellingen rond de ontwikkelingen van inwoners, zowel in kwalitatief als kwantitatief opzicht;

  5. Daarbij verwachten we dat een programmatische aanpak ketensamenwerking wordt uitgewerkt en toegepast (met een uniforme klantreis en dienstverleningsconcept), dat KPI’s voor de keten zijn beschreven en worden gebruikt bij planning, monitoring, evaluatie en bijsturing, dat daarbij wordt gewerkt volgens de 7 uitgangspunten van de moderne overheidsorganisatie en de ontwikkelingen in het kader van de aanpassing van de Participatiewet en dat voor alle cliënten maatwerk wordt geleverd in afstemming met ketenpartners en daarbij wel sprake is en blijft van een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering en bedrijfsmatig werken;

  6. In de begroting 2027 wordt de inzet van WVS ten behoeve van de ketensamenwerking in een afzonderlijke paragraaf uitgewerkt.


Bijdrage Etten-Leur

2025

2026

2027

2028

2029

Begroting

560.000

850.000

935.000

992.000

1.072.000

Resultaat

2025

2026

Resultaat

0

0

Vermogen

01-01-2026

31-12-2026

eigen vermogen

6.500.000

6.500.000

vreemd vermogen

19.118.000

19.428.000