Begroting 2026 - CONCEPT

menu

Wat is de stand van zaken in 2025?

Wat gaat goed?

Inclusieve gemeente en menselijke maat

We werken aan onze uitvoeringsagenda dienstverlening: In 2024 voerden we diverse trainingen heldere taal uit. Op 1 september 2025 vond een werkbijeenkomst MT en teamleiders plaats om tot een actieplan hostmanship en menselijke maat te komen. Dit actieplan wordt nu uitgevoerd. We geven hostmanship en menselijke maat een plek in ons inwerkprogramma en leer- en ontwikkelplatform.

Werken aan uitvoering dienstverlening en menselijke maat

Op 1 september 2025 vond een werkbijeenkomst MT en teamleiders plaats om tot een actieplan hostmanship en menselijke maat te komen. Het actieplan wordt nu uitgevoerd. We geven hostmanship en menselijke maat een plek in ons inwerkprogramma en leer en ontwikkelplatform.

Inzicht in de mensen, ondernemers en instellingen

We voerden het cliëntervaringsonderzoek Wmo over 2023 uit. De resultaten deelden we met de gemeenteraad. De resultaten van de kwaliteit van onze dienstverlening en de kwaliteit van de ondersteuning waren goed. De werkgroep indicatoren raadsprogramma heeft voor de programma's 1 en 2 mogelijke indicatoren beschreven. Onderzocht wordt of de gevraagde gegevens zonder al te grote inspanningen geleverd kunnen worden. Er wordt gewerkt aan een gedragslijn dienstverlening (waaronder hostmanship en menselijke maat).

Bereikbaarheid gemeente bevorderen

We werken aan onze uitvoeringsagenda dienstverlening: Er startte een werkgroep om de integrale vraagbenadering binnen de toegangen van Wmo, Jeugd en Werkplein te verbeteren. Ontwikkelingen uit andere opgaves zoals sterke lokale teams volgens het Toekomstscenario Kind- en gezinsbescherming nemen we hierin mee. Er wordt gewerkt aan een gedragslijn dienstverlening (waaronder bereikbaarheid).

Verbeteren digitale dienstverlening

Wet modernisering elektronisch bestuurlijk verkeer: deze wet regelt dat burgers en bedrijven hun zaken met de overheid digitaal kunnen afhandelen. Alle teams zijn bezig met de benodigde aanpassingen. Hoewel inwerkingtreding van de wet is uitgesteld tot 1 januari 2026 gaan we wel verder met de implementatie.

Wat heeft aandacht nodig?

Inclusieve gemeente en menselijke maat

-

Werken aan uitvoering dienstverlening en menselijke maat

-

Inzicht in de mensen, ondernemers en instellingen

Het in beeld brengen welke van de indicatoren zonder al te grote inspanningen geleverd kunnen worden. Daarna afstemmen met de raadswerkgroep of de indicator daadwerkelijk inzicht geeft in de mate waarin een effect is bereikt. Er zijn voor programma 1 en 2 indicatoren opgesteld. Deze gebruiken we tot en met het vaststellen van het nieuwe raadsprogramma.

Bereikbaarheid gemeente bevorderen

-

Verbeteren digitale dienstverlening

Voortgang projecten en acties digitale overheid is sterk afhankelijk van landelijk te realiseren randvoorwaarden. Zoals wetgeving en digitale infrastructuur. De Nederlandse Digitaliseringsstrategie (NDS) is nu een belangrijk kader voor alle overheden.

Acties uit het college uitvoeringsprogramma voor 2025:

Naam project

Omschrijving

planning:

Inclusieve gemeente en de menselijke maat

We werken eraan dat onze dienstverlening voor iedereen, zowel fysiek als digitaal, toegankelijk is en dat iedereen kan meedoen. In de wijze waarop we onze dienstverlening uitvoeren houden we rekening met de persoonlijke mogelijkheden en behoeften van mensen. We betrekken onze inwoners hierbij.

2025

Bereikbaarheid gemeente bevorderen

We zetten in op moderne communicatiemiddelen om bereikbaarheid van de gemeente meetbaar en voor iedereen toegankelijk te maken. Daarnaast investeren we in het gedrag van onze medewerkers. Afhankelijk van het onderzoek rond communicatie (zie onderzoek behoefte communicatie en bereikbaarheid) nemen we concrete maatregelen.

2025

Inzicht in de mensen, ondernemers en instellingen

Verkennen hoe we beter (integraal) inzicht kunnen krijgen in de interactie tussen mensen, ondernemers, instellingen en gemeente. Zodat we op basis van dit inzicht de mens, ondernemer of instelling centraal kunnen stellen in onze dienstverlening en onze dienstverlening kunnen ontwikkelen.

2025

Verbeteren digitale dienstverlening

Met de rapportage van de onderzoeksopdracht digitale dienstverlening bepalen we de agenda van ontwikkelingen en verbeteracties voor de digitale dienstverlening in de komende vier jaren. We zetten in op het vernieuwen gemeentelijke website www.etten-leur.nl en het verbeteren van de integrale sturing op de online dienstverlening. We doen dit samen met onze inwoners.

2025

2026

Werken aan uitvoering dienstverlening en menselijke maat

We investeren in houding en gedrag van onze medewerkers. Hostmanship moet in alle geledingen van de organisatie voelbaar worden. We monitoren voortdurend wat landelijk ontwikkeld en beschikbaar gesteld wordt en sluiten daarbij aan als het onze gemeente voordelen geeft in verbetering van onze dienstverlening.

2025