Wat is de stand van zaken in 2025?
Wat gaat goed? |
|---|
Parkeerbeleid aanpassen |
Het parkeerbeleid in Etten-Leur staat goed. Enkele jaren geleden digitaliseerden we de parkeerproducten. |
Plan van aanpak en uitvoering verkeersontsluitingen (inclusief tijdelijke aanpassingen Etten-Leur Noord) |
De uitvoering van het project 'Plan van aanpak verkeersontsluitingen' ligt op schema. Het knelpunt is onderzocht. |
Onderzoek Spoortunnel en Oostelijke randweg |
Het ingenieursbureau werkt volgens planning aan de uitwerking van de tunnel en het uitvoeren van de benodigde onderzoeken. De aanbesteding van de oostelijke randweg vond in juni 2025 plaats. In juli is het ingenieursbureau gestart met het uitwerken van de oostelijke randweg en het uitvoeren van de benodigde onderzoeken. Het pand Liesbosweg 328 Etten-Leur is strategisch aangekocht en is momenteel in beheer bij een bedrijf wat tijdelijke bewoning regelt. |
Gemeentelijk verkeers - en vervoersplan |
De raad stelde de mobiliteitsvisie in 2024 vast. We stellen nu het mobiliteitsplan en uitvoeringsplan op. Het mobiliteitsplan is in september door de raad vastgesteld. |
Evaluatie parkeerbeleid |
De parkeergarage blijft noodzakelijk voor bezoekers aan het centrum. De parkeergarage is 24 uur per dag, zeven dagen per week open. Ook vernieuwden we de parkeerapparatuur in de garage. Bezoekers kunnen nu afrekenen in de garage door hun kenteken in te toetsen. We werken in de komende tijd onder andere nog aan de vloer en verlichting van de parkeergarage. Het Banakkerterrein aan de Parklaan is toegevoegd aan straatparkeren. Hiermee komen we tegemoet aan de vraag voor capaciteit van werknemersparkeervergunningen. De scanauto voor parkeerhandhaving rijdt. |
Wat heeft aandacht nodig? |
|---|
Parkeerbeleid aanpassen |
We zetten als gemeente in op het STOMP-principe. Dat betekent Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, Mobility as a service (deelmobiliteit), Privévervoer. Dit vraagt om aanpassingen van de parkeernormen. Dit passen we dit jaar aan. Daarnaast stellen we ieder jaar de parkeertarieven opnieuw vast. |
Plan van aanpak en uitvoering verkeersontsluitingen (inclusief tijdelijke aanpassingen Etten-Leur Noord) |
De uitvoering van het project 'Uitvoering verkeersontsluitingen' is gekoppeld aan het al dan niet doorgaan van de aanleg van de tunnel en randweg. |
Onderzoek Spoortunnel en Oostelijke randweg |
Er is druk om de planning te halen omdat we de raad voor de voorkiezingen nog besluiten willen voorleggen. De benodigde stukken daarvoor dienen in december 2025 gereed te zijn. We stemmen met de gemeenteraad af welke stukken nodig zijn om begin 2026 een gedegen besluit te kunnen nemen over het doorgaan van de aanleg van tunnel en oostelijke randweg. |
Gemeentelijk verkeers - en vervoersplan |
- |
Evaluatie parkeerbeleid |
We onderzoeken de parkeervergunningen en de bijbehorende kosten en prijzen. Dit mede omdat we in de Mobiliteitsvisie op het principe van STOMP (Stappen, Trappen, Openbaar Vervoer, Mobility as a service - deelmobiliteit, Privévervoer) inzetten. Een keuze kan zijn om het autobezit en het aantal vergunningen minder aantrekkelijk te maken. |
Acties uit het college uitvoeringsprogramma voor 2025:
Naam project | Omschrijving | planning: | |
|---|---|---|---|
Evaluatie Parkeerbeleid en parkeerbeleid aanpassen | We evalueren en optimaliseren ons parkeerbeleid en passen aan de hand van de opgedane leerpunten uit de evaluatie ons beleid daarop aan. | 2025 | 2026 |
Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan | We maken een verkeers- en vervoerplan waarin aandacht is voor duurzame mobiliteit en een verkeersveilige infrastructuur. Met name de afwikkeling van het verkeer in Haansberg is een belangrijk aandachtspunt. | 2025 | |
Plan van aanpak en uitvoering verkeersontsluitingen (inclusief tijdelijke aanpassingen Etten-Leur Noord) | Na vaststelling van het verkeers-en vervoersplan, komen we met een plan van aanpak om de geadviseerde wijzigingen in de infrastructuur verder op te pakken. | 2025 | 2026 |
Onderzoek spoortunnel | We onderzoeken de mogelijkheden voor een spoortunnel en starten met een uitvoeringsaanpak waarin we een lobby traject starten om extra inkomsten te realiseren bij ketenpartners. | 2025 | 2026 |
